Duften af succes

Det er næppe at køre ananas i egen juice, hvis jeg fortæller en historie om, hvordan min lille virksomhed, der sælger smykker på nettet, voksede til næsten dobbelt størrelse i løbet af 5 måneder? Altså  hvis det er med i historien, at jeg var stædigt mod, hvad jeg alligevel nedte med at købe? Måske lidt kryptisk indledning? Bare rolig: Forklaring følger!

Kampen om synlighed

Alle webshops og hjemmesider kæmper om det samme: Synlighed i Bing og Google, når nogen søger på nettet. I mine øjne var det dog en kamp uden megen mening, for jeg fik jo masser af besøg fra Instagram, Facebook og Pinterest, og resten købte jeg mig til via annoncer på Google (Adwords kaldes de).

Hvorfor jeg skulle deltage i kampen om de gratis pladser i søgeresultaterne, kunne jeg ikke se, og den holdning holdt jeg faktisk stædigt fast i over de første næsten tre år af virksomhedens levetid.

“Du er da ikke for snu”

Det var den iskolde melding, jeg fik fra en af mine bekendte, der selv driver en meget større og meget succesfuld virksomhed på nettet, der bl.a. andet sælger parfume. Den kom over et glas Chardonnay en aften, mens vi talte om det at drive forretning online. Og da jeg sagde til ham, at jeg bestem ikke brugte mine kræfter eller penge på det dersens SEO optimering, kom den melding så.

Han fortalte så, at hans virksomhed, der jo altså bruger for omkring 100.000 kroner om måneden på AdWords, faktisk solgte for næsten dobbelt så meget via trafik fra søgeresultaterne, end de gjorde fra AdWords.

Er det ikke dyrt?

Min tanke havde altid været, at det er meget dyrt, for de dygtige optimeringseksperter koster jo en del penge, hvilket såmænd er fair nok. Jeg spurgte lidt ind til det, og han forklarede mig, at hans firma havde delt opgaverne med optimering op i to niveauer:

  1. In-house delen som er det daglige arbejde med at skrive gode tekster, sikre de interne links og den slags
  2. Ekstern hjælp fra specialist – typisk den såkaldte tekniske SEO samt overvågning af, at alt er i orden

Firmaet havde investeret i en del konferencer samt en grundbog i SEO kaldet SEO-LEX og på den måde opkvalificeret internt. Og den samlede indsats havde så betydet, at de er så synlige i almindelige søgninger, at det giver det største salg.

Hvis de kan, kan jeg også

Den historie fik mig til at ændre holdning, så jeg hyrede en specialist til at lave en SEO analyse ( https://www.concept-i.dk/seo-analyse.html ), fik lavet alle ændringer og rettelser i rapporten samt påbegyndt et arbejde med at skaffe links. Jeg købte også den samme bog, og den lærte mig enormt meget.

Altså… 5 måneder senere havde jeg næsten fordoblet mit salg uden at skrue op for markedsføringsomkostningerne. Så ja: Jeg var sgu stædig lidt for længe 🙂

Hvem er størst - Google eller Bing?

Google er klart den største søgemaskine i verden, og i Danmark er det tæt på 98% af alle søgninger, der udføres via Google.

Hvad er bedst - annoncer eller SEO?

Det afhænger af mange ting, men ofte er en kombination af begge dele den økonomisk bedste løsning.